Socialrådgiver til udsatte- og forsorgshjemsområdet

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Drømmer du om at være en spydspids i arbejdet med ny hjemløsereform, hvor du ansvarsfuldt skal arbejde med både rådgivning, sagsbehandling og udvikling iht. "Housing First" principper inden for det specialiserede socialområde? Kan du omsætte reformarbejdet og sætte borgeren i centrum og sammen med borgeren finde løsninger? Så er du godt på vej til et spændende job i Socialenheden i Frederikshavn Kommune!

Socialenheden søger en ansvarsbevidst og dedikeret socialrådgiver til at arbejde med myndighedsopgaver inden for det specialiserede udsatte og forsorgshjemsområde, hvor målgrupperne især er voksne borgere med social udsathed ofte i kombination med komplekse psykiske lidelser, hjerneskade og misbrugsproblematikker mv. 

Der søges 1 socialrådgiver til en fast stilling på 37 timer ugentligt.

Som socialrådgiver i Socialenheden bliver du en del af en velfungerende afdeling med engagerede og dygtige kollegaer og en "god social ånd". Socialenheden er organiseret med 1 afdelingsleder, 2 teamledere og 20 socialrådgivere, som har ansvar og myndighedskompetence iht. Sundhedsloven (misbrugsbehandling) og Servicelovens voksenbestemmelser (afsnit 5) til borgere inden for målgrupperne. 

Socialenheden visiterer indsatser til de borgere, der har fået førtidspension, eller der er over 30 år. Socialenheden er organiseret med 4 teams, som er hhv.: Team bostøtte (midlertidige indsatser), der visiterer til socialpædagogisk bostøtte, aktivitets- og samværstilbud og ledsageordning; Team botilbud (varige indsatser), der visiterer længerevarende botilbud, dagtilbud, beskyttet beskæftigelse, kontaktpersonordninger, BPA-hjælpeordninger og merudgifter; Team afklaring, der visiterer til forebyggende og uvisiterede indsatser samt midlertidige botilbud samt Team misbrug og udsatte, der visiterer til alkohol- og stofbehandling samt de nævnte indsatser efter Servicelovens voksenbestemmelser. 

Stillingen er i Team misbrug og udsatte samt Team afklaring.

Arbejdsområder og opgaver i myndighed på det specialiserede socialområde
Arbejdsopgaverne i myndighed på handicap-, psykiatri-, misbrugs- og udsatteområdet spænder vidt og er under stor omstilling. På området er der således bl.a. implementeret differentierede takster og indsatser i alle interne botilbud og på bostøtteområdet. Derudover er der også etableret nye og mere forebyggende og tidlige indsatser (jf. Servicelovens §§ 82 a og b) i Det sociale pitstop. Socialområdets visitationstilgang og indsatser er nærmere beskrevet i et visitationsgrundlag: Indsatskatalog på det specialiserede socialområde

På socialområdet arbejdes der generelt ud fra en vision om, at vi skal understøtte, at borgerne kan være så selvhjulpne som muligt, så borgerne kan være mest muligt "herre i eget liv". Du skal have mod og lyst til at arbejde målrettet med de udviklingstiltag, der er behov for at myndighed fortsat løfter og udvikler kvaliteten i udredning, indsatsmål (SMARTE mål), afgørelser samt opfølgning på, at der er effekt og progression i de indsatser, der bevilges. 

Mindsettet i den nye hjemløsereform er "bolig først", hvilket hænger godt sammen med socialområdets vision om at støtte udvikling af borgers selvhjulpenhed. Dog kan boligen ikke stå alene, da den skal tilbydes i kombination med et massivt fokus på at støtte borgers kompetencer til at bo selv via de specifikke Housing First metoder samt koordinering på tværs af kommunens interne og eksterne samarbejdspartnere på området. Du skal have indsigt og mod til at arbejde med det nye mindset og igangsætte handle- og udskrivningsplaner for borgere med massive udfordringer, så du herved kan hjælpe med at øge borgernes egen motivation og selvværd – og så flere borgere på sigt bliver i stand til at klare sig selv i egen bolig.

Som socialrådgiver arbejder du med udredning af borgeres funktionsniveau og støttebehov iht. VoksenUdredningsMetoden. Du arbejder med målgruppevurderinger samt forhandling og dialog om takst og rette indsats ift. botilbud, bostøtte og dagtilbud samt opfølgning på de bevilgede indsatser både i interne og eksterne tilbud iht. lovgivningen og kommunens serviceniveau på området. Derudover er det også centralt i myndighedsarbejdet, at du fx deltager på: Rehabiliteringsmøder i samarbejde med beskæftigelsesområdet; på Én plans-møder i samarbejde med familieområdet eller i Det sociale pitstop, som er et forebyggende og uvisiteret tilbud fortrinsvis i samarbejde med Socialpsykiatrien. 

Vi forventer, at du kan genkende dig selv i ovenstående, samt at du:

  • Har en relevant socialfaglig uddannelse som socialrådgiver eller socialformidler
  • Har erfaring med myndighedsarbejdet og lovgivning på det specialiserede socialområde
  • Har gode samarbejdsevner og arbejder anerkendende i tværfaglige arbejdsmiljøer både internt og eksternt 
  • Kan arbejde systematisk og bevare overblikket når der er travlt 
  • Kan tænke i helheder og medinddrager borgerne i din sagsbehandling
  • Kan arbejde selvstændigt og sætte dig ind i nye områder og udvikle dig i takt med ændringer inden for området
  • Er tydelig og ansvarsfuld 
  • Er psykisk robust og rummer mennesker i sårbare situationer
  • Er en god og sikker formidler, både skriftligt og mundtligt

Kort sagt er du samarbejdsorienteret, parat til at tage ansvar og træffe beslutninger og med din indsats medvirke til den fortsatte udvikling af gode og helhedsorienterede indsatser sammen med borgerne og udfører på området. 

Du kan forvente: 

  • Arbejde i et godt tværfagligt miljø, hvor vi arbejder ud fra, at vi er "hinandens forudsætninger".
  • Arbejde inden for et myndighedsområde, og i en myndighedsrolle, der er under udvikling og byder på udfordringer og nye måder at løse tingene på.
  • Gode muligheder for faglig og personlig udvikling
  • Dygtige og fleksible kollegaer
  • Mulighed for flextid og selvtilrettelæggelse naturligvis under hensyntagen til opgaverne i afdelingen

Stillingen er til besættelse pr. 1. januar 2024 eller snarest herefter. Løn- og ansættelsesvilkår sker i henhold til gældende overenskomst og ansøgers kvalifikationer.

Nærmere oplysninger om stillingen fås ved henvendelse til afdelingsleder Mette Brandt Pedersen på telefon 98455318 eller teamleder Anne-Mette Mai Marinussen på telefon 98456913

I forbindelse med opslaget af stillingen benytter vi elektronisk rekruttering. Derfor bedes du søge via nedenstående ansøgningsknap og her vedlægge oplysninger om uddannelse, tidligere beskæftigelse, eksamenspapirer m.m.

Ansøgningsfrist er den 18. december 2023 

Samtaler forventes afholdt onsdag den 20. december 2023


Denne jobannonce blev oprindeligt opslået på https://www.ofir.dk/
(Den originale annonce kan ses på: https://www.ofir.dk/showojob?ofirid=b7fcf86b)

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Frederikshavn Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Frederikshavn Kommune - Socialenheden, Rådhus Alle, 9900 Frederikshavn

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-12-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5952038

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet