BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Brænder du for at gøre en forskel for alle børn i dagtilbud? Er du optaget af læringsmiljøer og hvordan ændringen af et læringsmiljø kan skabe trivsel og udvikling for børn på kanten af et fællesskab? Er fagligudvikling og et ressourcesyn vigtigt i dit arbejde? Så har vi måske stillingen der er skræddersyet til dig.
Som ressourcepædagog er du med til at skabe læringsmiljøer, der sikrer trivsel og udvikling for alle børn i dagtilbuddet. Dine opgaver er mangesidige. Nogle gange er det hjælp direkte til det enkelte barn, andre gange er det en hel stue der er i fokus, og til tider er der læringsmiljøet omkring bestemte situationer eller tidspunkter på dagen, der har dit fokus. Lige meget hvilken opgave du har, så løser du den i et tæt samspil med husets øvrige medarbejdere.
Dit arbejde tager udgangspunkt i et børnesyn, hvor "børn gør det godt hvis de kan", og når et barn har svært ved at lykkes, så er det de voksne og læringsmiljøet omkring barnet, der skal ændres. Du har fokus på den gode kvalitet gennem arbejdet med KVALid, og sammen med stuens øvrige personale sætter du lys på de ting der virker og de situationer der skal arbejdes anderledes med.
Som ressourcepædagog arbejder du ud fra følgende fire positioner, alt efter hvad situationen kalder på:
- Faglig servicerende: Du står til rådighed og hjælper ved behov. Du informerer om nye tendenser inden for pædagogikken og du bakker kollegaerne op i det daglige pædagogiske arbejde. At være fagligt servicerende kræver, at du har tid til at stå til rådighed og løbende får ny viden på det pædagogiske område
- Fagligt initierende: Du sætter fokus på bestemte tematikker. Du står for eksemplariske forløb, som kan inspirere, sætter ny viden i spil og du arbejder med et forebyggende sigte, så tilspidsede situationer ikke opstår. Dette kræver langtidsplanlægning og forberedelse, når nye forløb skal gennemføres, drøftes og erfaringerne udbredes.
- Fagligt intervenerende: Du udøver kollegial sparring, introducerer nye handlemåder i daglig praksis og arbejder i forskellige positioner (går f.eks. foran og viser vejen) for at skabe en forandring mod det bedre At arbejde fagligt intervenerende kræver, at du både er fagligt og arbejdstidsmæssigt i stand til at indtage en rollemodel-position i hele institutionen.
- Fagligt bekræftende: Du spørger ind og indtager en aktiv lytteposition. Du giver aktiv og positiv feedback i hverdagen. Du er fagligt nysgerrig og spørger anerkendende ind til en kollegas praksis. Dette forudsætter viden om god spørgeteknik samt kollegaernes ønske om at dele deres faglige erfaringer og eventuelle tvivl.
Siden marts 2023 har vi arbejdet med et nyt syn på dagtilbudsområdet. Hvor vi tidligere tildelte støttetimer på cpr.numre, arbejder vi nu mere ressourceorienteret ift, tilgangen til det enkelte barn og læringsmiljøerne generelt i vores børnehuse. En ressourcepædagog har dermed en nyere og mere spændende udgave af opgaveløsningen end den tidligere støttepædagog.
Ressourcepædagogerne i hele Frederikshavn kommune er i øjeblikket i gang med et udviklingsforløb sammen med UCN. Har bliver der arbejdet med ressourcepædagogernes nye arbejdsmetoder, hvor fokus er lagt mere på læringsmiljøer end på det enkelte barns udfordringer. Vores mål er, at alle børn skal lykkes i den kontekst de indgår i. Næste skridt i udviklingsforløbet handler om ressourcepædagogernes vejlederrolle ift. kollegaerne i de enkelte børnehus.
Hele Dagtilbudsområdet i Frederikshavn kommune arbejder ud fra børnesynet "Børn gør det godt hvis de kan" og alle medarbejdere har fået udleveret bogen "Adfærdsproblemer i vuggestuen og børnehaven" skrevet af Bo Hejlskov. Tilgangen til arbejdet med vores børnesyn tager udgangspunkt i ovennævnte bog, og er derfor det fælles sprog vi taler i hele kommunen. Som kvalitetsredskab arbejder vi med KVALid, som hjælper os med at holde fokus på god kvalitet, og hvordan vi kan blive endnu bedre.
Som ressourcepædagog indgår du i et ressourceteam, der består af 7 ressourcepædagoger og en pædagogisk leder. Sammen holder I sparrings/udviklingsmøder to gange om måneden. Du bliver tilknyttet et eller to huse, hvor du sammen med den pædagogiske leder i huset aftaler hvilke konkrete opgaver du skal varetage. Sammen med den lokale pædagogiske leder har du en statussamtale hver 3. uge, hvor I sammen tjekker op på opgaverne og tilretter nye opgaver. Som ressourcepædagog er du som udgangspunkt tilknyttet 1-2 huse i 1-2 år, inden du kommer på nye opgaver i andre huse. Dermed kan du forblive et nyt og frisk syn på dagligdagen og pædagogikken, samtidig med at du er længe nok i et hus, til også at høre til.
Som ressourcepædagog deltager du i et personalemøde om måneden i det hus du er tilknyttet. Hvis du er tilknyttet 2 huse, vil du kun deltage i møderne i det ene hus.
Hvis du er nysgerrig på jobbet som ressourcepædagog er du velkommen til at kontakte den pædagogiske leder af ressourceteamet, Louise Kolind på telefon 20110049
Hvis du ønsker at søge stillingen, skal vi have din ansøgning senest d. 25. februar 2024. Vi forventer at holde samtaler d. 29. februar 2024.
Stillingen er på 35 timer til besættelse d. 1. april 2024.
Vi ser frem til at høre fra dig
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Frederikshavn Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: deltid (35-35 timer ugentligt)
-Arbejdsgiver:
Frederikshavn Kommune, Abildvej 20, 9900 Frederikshavn
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 25-02-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5984643