Nygaards Kaffe har dét, de andre ikke har

Profilbillede
dato

Når man går ind i butikken på Jernbanegade 2d, er det som at være havnet i kulisserne til en reklamefilm fra 1950’erne. Her bliver du mødt af flotte, blankpolerede kaffemøller, der sørger for absolut friskmalede kaffebønner af lige den sort, du selv udpeger. Sidst, men ikke mindst, lægger man straks mærke til kaffeduften.

Butiksindehaver Poul Erik Ledet kom i lære som 14-årig den 1. september 1959, og han blev udlært som kolonialkommis i 1963 i den gamle butik, som nu er hans.

Købmanden, som ejede butikken dengang, hed Poul Nygaard, og hans ”håndskrevne” navn Nygaard stod tydeligt på butikkens facade, hvilket den nuværende ejer, 77-årige Poul Erik, har holdt fast i, så butikken i dag hedder Nygaards Kaffe. Den nuværende ejer kalder ikke sig selv for hverken direktør eller indehaver, men ynder at bruge ”Kaffemand” som stillingsbetegnelse. Og Poul Erik har altid arbejdet med handel:

”Inden jeg kom i lære i 1959, arbejdede jeg hos den lokale købmand i Nr. Lyngby, og her fik jeg virkelig lyst til at arbejde med handel,” fortæller han.

”Da jeg var udlært, arbejdede jeg videre i butikken, indtil jeg måtte ind og aftjene min 16-måneders værnepligt, men jeg hjalp til i butikken, når jeg havde orlov. Under min soldatertid i Aalborg hjalp jeg desuden lidt til hos købmanden fra Nr. Lyngby, der nu havde fået butik i Aalborg.”


Foto: Fronten af butikken

Poul Erik fortsætter:

”Da soldatertiden var ved at være slut, skrev Poul Nygaard til mig: “Kunne De tænke Dem at vende tilbage som kommis?” og det svarede jeg med glæde ja til. Senere blev jeg faglig sekretær for butiksområdet i HK, inden jeg den 12.maj 1995 overtog butikken.”

Butikken startede som købmandsforretning helt tilbage i 1857, så det er i dag en af byens ældste forretninger. Selv telefonnummeret er bevaret, som dengang var ”nr. 62”, i dag er det 98420062. Da butikken flyttede fra Danmarksgade 48 til den nuværende adresse, blev den ved samme lejlighed ændret til en specialbutik med kaffe, te og lignende.

Der blev indkøbt en brugt kafferister med el-motor, kæde og remtræk, så der kunne ristes egen kaffe, og butikkens navn blev ændret fra Købmand Nygaard til Nygaards Kaffe. Det gamle inventar blev flyttet med og var stadig i brug, da Poul Erik overtog butikken.

Den gamle købmandsbutik havde alt det, en købmand skulle have. Varerne blev vejet af, når kunderne skulle have dem, hvad enten det nu var sukker, mel, kartoffelmel, rosiner, ost, svesker, spegesild eller petroleum, og selvfølgelig blev varerne bragt ud, når der var behov for dette.

”Lige siden jeg den 12. maj 1995, hvor jeg overtog butikken fra min gamle læremester, har butikken fastholdt mange af disse dyder, selvom tiderne har ændret sig, så der ikke længere sælges spegesild og petroleum, men til gengæld mange andre specialiteter,” siger Poul Erik.

Nygaards Kaffe er en god forretning med gode og trofaste kunder.

”Det er jo kundernes lyst til at købe varerne, og ikke mindst til at komme igen og købe, som er forudsætningen for butikkens overlevelse,” siger Poul Erik.

”Derfor gør vi også meget ud af at imødekomme kundernes ønsker og individuelle behov. Vi sælger kun kvalitetsprodukter, og det til en fornuftig pris,” uddyber han.

Poul Erik er af den opfattelse, at betjening af kunder er en opgave, som ekspedienten skal have lyst til. Kunderne skal betjenes med omtanke, så der bliver taget hensyn til den travle, til den, der har god tid, til den unge og til den ældre.

”Jeg er lykkelig for, at jeg har et personale, der opfylder alle disse krav og hensyn. Det tager jeg som et tegn på, at de har lysten til arbejdet,” siger han.


Foto: Summerbird kurv

Eftersom Poul Erik på grund af sin alder trækker sig mere og mere tilbage fra selve ekspeditionen, er han afhængig af et personale, der har lysten og evnerne til at levere den rigtige betjening i den gamle butik. Qua sin fortid som fagforeningsmand i HK, har han altid været bekendt med de beherskede lønninger i butiksfaget, og han prøver derfor at honorere personalets indsats med lidt ekstra, når driften tillader det.

”Det bedste ved Nygaards Kaffe er, at vi driver en butik med de gamle traditioner, kvalitetsvarer og personlig betjening, som gør os betydeligt anderledes end vores konkurrenter,” fortæller Poul Erik og fortsætter:

”Vores konkurrenter er de store supermarkeder, varehuse og nabobyernes specialbutikker. Vi har en ret stor omsætning af kaffe og te, og så lang tid, vi har det, kan vi begrænse vores avance. Vores priser er derfor lavere end hos tilsvarende butikker, hvilket betyder, at vi også ud over de lokale trofaste kunder har mange udenbys kunder, blandt andet via vores webshop.”

På grund af coronakrisen har mange arbejdsfunktioner måttet ændres: Ingen kunder må stikke næsen frem og snuse til kaffe og te, så derfor har både kaffe, te, chokolade og lakrids måttet pakkes i lufttætte poser. Det har naturligvis kostet mere tid og brug af emballage, men når det nu er blevet en rutine, har medarbejderne lært at leve med det. Der kan stadig fås ”løsvægtsvarer”, men de er pakket i poser, uden at kunden kan snuse til varen.

Det har med tiden vist sig nødvendigt at udskifte webshoppen, og det er Poul Erik selv, der bruger en masse tid på at opbygge en ny. Derfor er han ekstra glad for, at han har trofaste og pålidelige medarbejdere, han trygt kan overlade ekspeditionen i butikken til.

Kunderne kan regne med en kvalificeret, venlig og personlig betjening af Karina, Karoline og Mariann. Tre gode, arbejdsomme medarbejdere med en del års erfaring.

Hjemmesiden og webshoppen er et besøg værd.

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Nygaards Kaffe // Poul Erik Ledet