Frederikshavn Havkajakklub indgår en sponsoraftale med energiselskabet OK med et formål om at få flere penge i klubkassen.
”Vores forventning til samarbejdet med OK er, at vi håber på, at folk vil benytte sig af muligheden for at støtte os, når de tanker, så vi kan få nogle penge ud af det. Vi kan altid bruge penge til udstyr, for eksempel til pagajer eller veste,” fortæller Hans Christian Højslet, som er formand og medstifter af Frederikshavn Havkajakklub.
Hans Christian Højslet fortæller desuden, at der er et rigtig godt fællesskab i klubben. Om sommeren er der to fællesroninger om ugen, som enten er på 5 kilometer eller 10 kilometer, og begge ture tillader, at alle kan være med uafhængigt af deres niveau eller erfaring. Han påpeger også, at klubben gør meget ud af kursusforløb for nye medlemmer, så de kan blive friroet og dermed kan få lov til selv at ro ud i en kajak uden opsyn. Dette kræver, at man som medlem har roet 100 kilometer i alt.
Frederikshavn Havkajakklub blev stiftet i februar 2020. Dengang havde klubben kun 12 medlemmer, og i dag er klubben oppe på hele 50 medlemmer og regner stærkt med at nå 60 medlemmer inden sommerferien 2022.
OK (og Brugsen) udbetaler pengene
Det er OK’s kunder, der har sparet pengene op til foreningerne ved at tanke på deres OK-kort eller via OK's app. Vælger kunderne at knytte OK-kortet til sponsoraftalen, støtter de nemlig kvit og frit for hver liter brændstof, der tankes på kortet.
I sponsoraftalen kan klubber og foreninger få fem øre for hver liter, der tankes hos OK. Derudover kan foreningerne få fem øre ekstra for den samme liter, hvis den lokale bilist køber el hos OK og yderligere fem øre pr. liter, hvis man også har mobiltelefoni hos OK. I alt 15 øre kan altså gå foreningernes vej, hver gang der bliver tanket en enkelt liter.
30 procent ekstra fra OK
Frederikshavn Havkajakklub er en ud af cirka 2.400 klubber og foreninger, der har en sponsoraftale med OK og dermed nyder godt af støtte fra OK. Det danske energiselskab har sågar frem til og med maj 2022 øget sponsorstøtten med 30 procent til alle eksisterende foreninger med en benzinkortaftale, så de får ekstra hjælp til at klare sig igennem coronakrisen.
”Vi ved, at denne tid er speciel vanskelig for alle klubber og foreninger, hvor mange har været tvunget til at sætte deres aktiviteter på pause. Derfor øger vi nu støtten til vores loyale og trofaste sponsormodtagere med 30 procent, så både voksne, børn og unge fortsat vil have mulighed for at dyrke idræt og foreningslivet, der hvor de bor,” siger Anders Knudsen, salgsdirektør i OK.