Restaurant Møllehuset kombinerer traditioner med innovation og udvikling

Foto: privat.
Profilbillede

Til trods for, at Møllehuset har fungeret som gæstgiveri og restaurant siden 1883, sidder forpagterne Lise og Alfred Pichler ikke på hænderne. Siden de overtog stedet i 2005, har de løbende renoveret, udviklet og nytænkt, og det gør de stadig. Med sin beliggenhed bidrager Møllehuset til at gøre Bangsbo og omegn til et interessant udflugtsmål og attraktion for både lokale og turister.

Kommunikationskonsulent & marketingansvarlig for Restaurant Møllehuset, Lonnie Helene Pichler, har meget på hjerte, når man spørger ind til hendes arbejdsplads. Først og fremmest er restaurantens historie spændende i sig selv, og dernæst er hendes begejstring over driften og dagligdagen på stedet meget medrivende.

Lise og Alfred Pichler holdt deres bryllup på Møllehuset i 1990 og bosatte sig i det naturskønne Bangsbo. På daværende tidspunkt havde parret ikke forestillet sig, at de 15 år senere skulle slå dørene op selvsamme sted som stedets forpagtere. Da havde Møllehuset været midlertidigt lukket i en årrække, så frederikshavnerne var meget glade for igen at kunne benytte sig af de traditionsrige gamle stuer og de smukke nye lokaler til livets store og små begivenheder.

”Kendetegnende for Møllehuset er Lise og Alfreds store kærlighed til kogekunst og god service,” fortæller Lonnie. ”Lise har arbejdet som receptionist, rejsekonsulent og tjener på adskillige store hoteller i udlandet, og Alfred er uddannet gastronom fra Hilton i Wien. Derfor har de altid haft fokus på gode, lokale sæsonråvarer af høj kvalitet. Det gode håndværk er i centrum, og alting bliver lavet fra bunden”.

Alle kager og brød er hjemmelavet, ligesom også pålæg, marmelader, saft og bjesk er fremstillet på stedet. Desuden er det vigtigt for parret, at der så vidt muligt er anvendt lokale råvarer, dvs. med ”Bangsbo” som overskrift: Bangsbo Honning, Bangsbo Bjæsk og sågar Bangsbo Lægeurtehave. Samtidig har Lise og Alfred stort fokus på miljø, bæredygtighed og dyrevelfærd.


Foto: Privat/ Maden er både indbydende og fremstillet af lokale råvarer

I 2012 overtog parret Hotel Lisboa, der ligger kun 900 meter fra Restaurant Møllehuset. ”Visionen var at skabe en synergi mellem de to steder, så gæster, langvejs fra, havde mulighed for at overnatte, mens overnattende gæster fra hotellet kunne nyde en lækker gourmetoplevelse på Møllehuset,” siger Lonnie, ”og hotellet er løbende blevet renoveret i lys og nordisk stil, hvor der også her er fokus på lokalområdet i indretningen”.


Foto: Privat/ Hotel Lisboas fine facade

Nye tiltag og små projekter:

Den voksende ”outdoorturisme” er også blevet tilgodeset på Hotel Lisboa. Her har man indrettet en række faciliteter, der gør hotellet attraktivt for cykelturister, mountainbikere, vandrere og friluftsfolk. Med den unikke placering i Bangsbo tæt på storslået natur og gode cykelruter, vandreruter og mountainbikespor var det oplagt at gøre hotellet til et ”friluftshotel”.

”Vi arbejder altid løbende på at udvide vores sortiment med endnu flere hjemmelavede, lokale og bæredygtige kvalitetsprodukter,” fortæller Lonnie. ”For eksempel har vores restaurantchef og sommelier, Kristian Larsen, udviklet en bjesk af urter fra Bangsbo. Vi kalder den Mølledram, og siden starten af 2021 har vi solgt over 400 flasker. En succes, som vi er meget stolte af – ikke mindst på vegne af vores restaurantchef”.

Frederikshavn er endnu ikke hoppet med på bølgen med det populære ”Street Food” koncept. Men nu kan Møllehuset tilbyde en pendant, der er endnu bedre, nemlig ”Forest Food”. Lonnie fortæller: ”I år har vi investeret i en lille Piaggio Ape Van, som vi bruger som ”Snack Truck”. Den lille, eksklusive vogn kan bl.a. bygges om til bar, dessertvogn, pølsevogn, food truck oma. Ideen med den lille vogn er at tilbyde gæsterne et produkt ud over det sædvanlige, og vognen kan tilkøbes både til fester i huset og lejes til privatfester. Desuden kører den lille Snack Truck rundt i Bangsbo og omegn og serverer lækker Forest Food”.


Foto: Privat/ Piaggio Ape Van bruges som ”Snack Truck"

Sidste nye skud på stammen er en webshop, der skal fungere som en form for ”online gårdbutik”. Her er det muligt at købe både Møllehusets hjemmelavede fødevarer, lokale råvarer, plejeprodukter og deres bæredygtige friluftsgrej. Desuden tilbydes måltidskasser, der indeholder lækre, hjemmelavede produkter og lokale råvarer til forskellige slags måltider.

Historien og det fantastiske naturområde omkring Møllehuset og Hotel Lisboa er én ting, - noget andet er medarbejderne. 

”Vores medarbejderteam arbejder hver dag hårdt for at give vores gæster den bedste oplevelse,” siger Lonnie. ”Vi brænder alle sammen for området og elsker at fortælle vores gæster de gode historier, der hører med, når man besøger os. Vi er et lille, tæt sammentømret team på 10 fastansatte, hvoraf mange har været med lige fra den spæde start. Hver især bidrager med unikke kompetencer, så vi står stærkt, når vi skal varetage vores gæsters behov”.

Følg med i den spændende udvikling af hhv. Restaurant Møllehuset og Hotel Lisboa på deres respektive hjemmesider.


Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Restaurant Møllehuset /Lise og Alfred Pichler
Flere artikler