Børne- og ungdomsudvalget er kommet med en ny tildelingsmodel på skoleområdet, og oplægget er sendt til høring.
Den nye tildelingsmodel for skoleområdet skal skabe rammerne for fremtidens folkeskole, hvilke gør, at det er vigtigt, at den er gennemsigtig, forståelig og sikre et fælles afsæt for hele kommunens skoler.
I den nye tildelingsmodel har det været vigtigt for Børne- & Ungdomsudvalget, at alle afdelinger og distrikter kan levere de ressourcer, der er med til at sikrer den nødvendige og lovpligtige undervisning. Derudover vil modellen sikre, at alle faste udgifter til bygninger, private og friskoler, ledelse og administration, vedligeholdelse, halleje sikres. Det er for, at de ikke belaster lokale budgetter.
Det har været central for udvalget at det er skolebestyrelsen og ikke mindst ledelsen, der er dem der træffer beslutningerne om, hvordan man decentralt tilrettelægger indholdet og indsatserne til gavn for vores elever og ansatte på skolerne.
I modellen omprioriteres der desuden midler til
- Socioøkonomien i de enkelte distrikter
- Midler til de enkelte klasser
- Midler til den enkelte elev, som reelt følger eleven fremover.
- Børne- & Ungdomsudvalget har som noget nyt valgt, at der skal ske styrkelse af muligheder for fler-voksenordninger i klasser med et elevantal over 21 elever. Det udmønter sig i en trappemodel, hvor der gives ekstra midler til klasser med 22 – 23 elever, større beløb til klasser med 24 – 25 elever og beløb til klasser med 26 eller flere elever. Det har været vigtigt for udvalget, at der kan laves konkrete og forbedrede indsatser i klasser med flere end 21 elever.