Økonomiudvalget i Frederikshavn Kommune giver tilladelse til, at Frederikshavn Havn kan låne yderligere 39,6 mio. kr.
Der blev lånt 950 mio. kr. til havnen til etape 1 og 2 af havneudvidelsen, men de penge rækker ikke til, at havnen kan komme i mål. Per Aarsleff A/S har brug for 10,8 mio. kr. ekstra og samtidig er regningen fra MJ Ericsson steget med 8,5 mio kr.
Der er flere dele af projektet, der ligger til grund for, at havneudvidelsen er blevet dyrere end forventet – bl.a. udskiftning af jorden i M.A.R.S.’ bagland, renseanlæg, ISPS-hegn og tankgårde.
Udover de ekstra penge til afregning af etape 1 og 2 har Frederikshavn Havn også haft brug for at låne 15 mio. kr. til renovering og ombygning af færgeleje 4. Det er her, hvor DFDS sejler mellem Oslo og Frederikshavn.
Rampen er blevet tilpasset de to DFDS-færger, som sejler på ruten. Derudover er gangbroen blevet forlænget med det formål, at passagererne kan gå direkte fra Oslo-færgerne til Skandiatorv, midt i byen.
Frederikshavn Kommunes Økonomiudvalg var enige om at give tilladelse til at låne flere penge.