7. klasser bygger nyt mødested på Sæby Havn

Foto: Frederikshavn kommune. 7. klasseelever fra Sæbygårdskolen på Sæby Havn
dato

Undrer du dig over, hvad der er gang i på havnen i øjeblikket? Det er unge sæbynitter, der snedkerer udemøbler, de selv har designet, og skaber et nyt attraktivt mødested til ophold, aktiviteter og læring.

Projektet Flokken på Dokken udspringer af et udtalt ønske fra Sæbys unge om, at der skal ske noget for dem i byens uderum og særligt på Sæby Havn.

Elever fra Sæbygårdskolen og Tranåsskolen er i gang med det første af i alt tre undervisningsforløb, hvor de har udført analyser og indsamlet information, inden de via en styret designproces er kommet med idéer og konkrete løsninger på byrumsmøbler til det nye mødested på Sæby Havn.

Kulminationen på forløbet er en byggeworkshop, hvor undervisere, håndværkere og landskabsarkitekter fra den socialøkonomiske virksomhed BY RUM SKOLE hjælper eleverne med at gøre deres idéer til virkelighed.

- Det tilfører Sæby Havn ekstra værdi at få et mødested bygget af unge for unge, og som også kan være samlingssted for andre sæbynitter og byens turister. Det ligger et attraktivt sted på den nye del af havnen i nærheden af det kommende Vandsportens Hus, og det er bygget af bæredygtige materialer med lang levetid, så vi får glæde af mødestedet i mange år frem, siger Karsten Thomsen, formand for Teknisk Udvalg.

Mødested med flere funktioner
Flokken på Dokken er et samarbejdsprojekt mellem Frederikshavn Kommune og BY RUM SKOLE, som har specialiseret sig i at gennemføre praksisnære design- og byggeprojekter med børn og unge. Projektet finansieres med 1,7 millioner kroner fra VILLUM FONDEN.

Frederikshavn Kommune bidrager med arbejdstimer. Ambitionen er at skabe tre attraktive mødesteder for unge i fritiden og give nye muligheder for udendørs undervisning og formidling.

- Med Flokken på Dokken får de unge redskaber til at indgå i en kritisk og konstruktiv debat om deres omgivelser. Det giver de unge stolthed, medejerskab og bidrager til deres demokratiske dannelse.

- At de selv bygger byrumsmøblerne sammen med landskabsarkitekter og håndværkere styrker deres praksisfaglighed, og vi håber, at det inspirerer dem i deres videre vej ud i uddannelse og beskæftigelse, udtaler Christina Lykke Eriksen, formand for Børne- og Ungdomsudvalget.

Eleverne har sammen med en smed fra en lokal virksomhed og landskabsarkitekterne fra BY RUM SKOLE designet fire forskellige beslag med reference til havet. Beslagene er efterfølgende produceret af smedeværkstedet. På Tranåsskolen er eleverne i fuld gang med at bygge plantekasser.

I læ for blæsten i en lagerhal på havnen arbejder Sæbygårdskolens 7. klasser på højtryk med at forvandle store stykker tømmer til liggestole, bænke og installationer, der inviterer til ophold, leg og læring.

- Samarbejdet med Frederikshavn Kommune om Flokken på Dokken er en fornøjelse. Vi nyder at være sammen med eleverne om at skabe de nye mødesteder og er glade for, at vi med projektet kan være med til at skabe varierede skoledage. Elever og lærere fra Tranåsskolen og Sæbygårdskolen er super ihærdige og giver den gas, siger Anette Schjødt Thorsen, direktør, BY RUM SKOLE.

Aktivt udeliv for alle
Sæbys nye rekreative havn rummer mange muligheder for vandsportsaktiviteter. De tre nye mødesteder kodes, så det er let at lave forskellige former for aktiviteter, der giver muligheder for leg, læring, oplevelser og fordybelse på land.

- Med mødestederne vil de unge og øvrige borgere og turister i højere grad få mulighed for at rykke indendørs aktiviteter ud i den friske luft. Vi er glade for at kunne bidrage med et stykke landskabsarkitektonisk involverende arbejde og ser frem til, at det første mødested snart kan tages i brug, slutter Anette Schjødt Thorsen, BY RUM SKOLE.


https://www.frederikshavn.dk/om-kommunen/nyheder/nyheder-og-pressekontakt/nyheder-og-pressemeddelelser/7-klasser-bygger-nyt-modested-pa-saeby-havn/
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.