Børne- og Ungdomsudvalget i Frederikshavn Kommune har drøftet ny tildelingsmodel på skoleområdet og er enige om indholdet i det oplæg, der nu sendes i høring.
Tildelingsmodellen for skoleområdet skal skabe rammerne for vores folkeskole i fremtiden, derfor er det afgørende, at den er gennemsigtig, forståelig og sikrer et fælles afsæt for alle vores skoler i kommunen.
Det har været afgørende for Børne- og Ungdomsudvalget, at der på alle afdelinger og distrikter kan leveres ressourcer, som sikrer den nødvendige og lovpligtige undervisning. Men ikke nok med det så vil udvalget i forslaget til modellen sørge for, at alle faste udgifter til bygninger, private og friskoler, ledelse og administration, vedligeholdelse og halleje sikres, så de ikke belaster de lokale budgetter.
Det er vigtigt for udvalget, at det er skolebestyrelserne og ikke mindst ledelsen, der træffer beslutningerne om, hvordan man decentralt tilrettelægger indholdet og indsatserne til gavn for vores elever og ansatte på skolerne.
I modellen omprioriteres der desuden midler til
- Socioøkonomien i de enkelte distrikter
- Midler til de enkelte klasser
- Midler til den enkelte elev, som reelt følger eleven fremover.
Børne- og Ungdomsudvalget har som noget nyt valgt, at der skal ske styrkelse af muligheder for fler-voksenordninger i klasser med et elevantal over 21 elever. Det udmønter sig i en trappemodel, hvor der gives ekstra midler til klasser med 22 – 23 elever, større beløb til klasser med 24 – 25 elever og beløb til klasser med 26 eller flere elever. Det har været vigtigt for udvalget, at der kan laves konkrete og forbedrede indsatser i klasser med flere end 21 elever.
”Vi vil gerne skabe mulighed for, at man i nogle lektioner har mulighed for at dele de store klasser, eller have 2 voksne i klassen, ligesom de skoler der er socioøkonomisk udfordret får ekstra midler til at løse denne opgave,” udtaler et enigt Børne- og Ungdomsudvalg.
Udvalget har valgt at prioritere disse områder, idet man på denne måde kan tilgodese de forskelligheder, som distrikterne rummer. Det har samtidigt været vigtigt for udvalget, at de lokale skolebestyrelser/ledelse har mulighed for at prioritere de midler, der tildeles ud over grundtildelingen til klasserne. Det betyder, at der er frihed til at beslutte, hvorledes midlerne udnyttes bedst muligt i forhold til de udfordringer, man har lokalt.
”Lokal forankring og involvering er nogle af nøgleordene i visionen for skoleområdet, det vil vi også gerne signalere i den nye tildelingsmodel," udtaler udvalget.
Det har været vigtigt for Børne- og Ungdomsudvalget at indgå i dialog med bestyrelserne forud for beslutningen for at sikre en involverende proces. Der er derfor blevet afholdt dialogmøde med bestyrelserne forud for drøftelsen i udvalget.
Herefter sendes modellen i høring i skolebestyrelserne, de faglige organisationer og relevante MED-udvalg.